Saturday, January 8, 2011

SEMESTA again

8 tahun lalu, seingat aku 2002 - 2003.

"tak menyesal keluar dr skola ni?"
geleng kepala.

tp tipu la kalau tak rase sikit iri hati bila lihat adik aku pulak berada kt sini

tp aku tak nafi, aku bangga ina ade di sini. dulu rasa SEMESTA ni mcm besar sgt. seminggu ina di SEMESTA. orientasi. hari ni kami melawat die bwk KFC.

9 tahun lalu, rase fedap sgt kene bangun kul 4 pagi. na pegi sidai baju, iron baju, cop tmpt nak mandi. kalau lambat nanti org penuh, air kolah kering.

9 tahun lalu, rase fedap sgt dgn peraturan2 mcm gampang. ini tak boleh, tu tak boleh. smpai turun pegi water cooler tyme budak laki lintas na pegi smyg jumaat pun dah kene cop menggatal.

9 tahun lalu, stp jumaat mesti sakit perut penangan nasik lemak dema. iklan jap, tergelak2 aku dgr term dema ni dr mulut adik aku.masih pakai ek term dema ni?fani shit.

9 tahun lalu, rase fedap sgt kene kua riadah n duduk kt padang tak buat ape2. sejam tggu takde pekdah.org suh riadah tanak maen ape2.pemalas kn. bile jam 630, berebut2 mcm burung hearing rebut bangkai. tensen nye laaa

9 tahun lalu, salu jd bahan senior. tak bg salam siap.

9 tahun lalu, tahan sakit perut pun die kate kite buat muke. mlm2 kene panggil, kene marah kaw2 ngn senior.adoi. sume na perfek.

8 tahun lalu, dah ade junior. tp still kene aim. atas alasan, salu buat muke. ape daa

8 tahun lalu, sgt tak bahagia. hari2 tanak pegi skola. rase nak pura2 sakit.dpt tido kt bilik sakit pun jadi la.asalkan takyah pegi skola.

8 tahun lalu, selamba badak kakak senior berbaju biru lempang muke aku. dan itulah yg terakhir. ase surrender terus nak stay kt situ.

hari ni, aku berdiri kt tmpt yg penah aku lalu 8 tahun lalu.saje aku masuk kelas terakhir aku, 2 farabi. dan ia masih 2 farabi di situ.aku senyum. aku masih ternampak2 bekas2 klasmet aku dulu. jelas kedudukan mereka. dr tmpt zaidi, smpai lah tmpt syamila sblah aku. teringat mase pindah kusi dpn sblah syuhada. btul2 dpn meja guru. blakang aku mat nor. suke tiru buku matematik die.

siyes rindu.


aku jln smpai 2 khindi, aku lintas pegi 2 biruni. aku jln kedepan lg. nmpak kelas2 form 1. 1 farabi. it was my class. tp tak dpt nak naek. malas kene naek tgga. skola tu dah cantik. tak macam dulu.

"ko dpt kelas ape?" "1 al-biruni"
"ko dorm mana?" "E202"
"ko umah sukan kaler ape?" "musytari"
"uniform?" "kadet polis" ngengade ko kn.nak itam ke.

aku tgk ina gelak2. suke kn.
adoi. cmne la ko bole tahan dgn tmpt berperaturan mcm ni.

adik aku ckp, SEMESTA dah mansuhkan sistem kakak abg angkat. katenye senior laki suke buli adik angkat. hmmpph. but still dorg buat senyap2 katenye. ish.nonsense la akak2 angkat bagai ni. dah besar2 baru aku rase betapa sampahan nye ostel life ni.

n takde da istilah "kum kak". hahahah. tahi.
"kum kak" is "assalamualaikum akak" dlm nada malas n nak cepat.
so, guess la kalau "assalamualaikum abg"
tak ke bunyi "kum bang"? hahahaha.

skng kalau nak panggil senior2 form 4 n form 5, kene panggil "sis". choooooyyyyy!
watdehel sis sgttt. tp aku xsmpt na bertemu kakak angkatnye si adik aku ni. kalau dpt jumpe, mau gak bg sedas dua. sape2 usik adik aku, siap. tp aku percaya, SEMESTA bkn mcm yg aku kenal dulu.

mase berubah. aku dgr adik aku story2, aku tau die happy duk skola tu. senior syg die, senior baek2. tade masalah nak basuh baju, siap ade senior tlg perahkan. wah. kan bagus kalau dr zaman aku ade manusia mcm tu. zaman aku dulu, stuck up je masing2. ase dah besar sgt bile jd senior. cis.

bia la dik. ko duduk skola tu smpai form 5. jd cemerlang, pndai2 mcm kawan2 aku yg tamat dgn jayanya dr skola tu. kua dgn rasa bangga. jgn jd cm aku. form 2 dah mengglabah na blk. aku tau ko seronok duk situ. ade kwn baru. rase duk ostel. rase kwn ngn org pandai2. berdikari.

aku berdikari jugak. tp lepas melalui 1001 kesusahan. kau? kau belajar berdikari melalui senang lenang mcm ni. duk ostel senang kn. ade kwn nak share. ade kakak2 yg bole tlg bile susah. ade tmpt na pegi bile ade kesusahan. aku? aku lari. lari jaoh2. tu je yg aku tau bile aku usia kau dulu. ade kakak angkat, tp aku rase tak selamat lgsung kalau aku luah ape2 kt kakak angkat aku sbb aku negatif terhadap senior2.

aku tak ramai kwn dik. dulu aku sgt menyampah nak pegi skola. so smpai kelas muke na ketat je.cikgu latifah salu je attack aku kalau ape2 kait ngn disiplin. cis. so jgn jd cm aku k. belaja rajin2.hormat org laen, org akan hormat kau. aku syg kau. you rawk bebeh!



3 comments:

nia azalia said...

d..ble bce story d ttg skola brasrama nie,tringt lak zmn izyan kt tmpt cm2 gak..pnye la xbest.tp stiap bnda blaku psti ade hkmahnyer kn.untungnyer dak2 zmn skrng.da xde buli2 cm zmn kte kn..haih..
what a great story d..thumbs up!!!

ngesngos said...

hee..thnx dear.
tp agak taching jugak sbb da penah rase zmn tu.tgk adik plak skola situ. ase cm trauma pun ade.tp ase2 adik tak ikot jejak d kot...hahahah

wanaa said...

gile budak asrama kau ni.
tahniah ina.
kau jgn nak ingt budak mat nor tu sangat lah.
ha3

Post a Comment