Monday, August 23, 2010

al-Fatihah, Pok.

Tuhan yg Maha Berkuasa,
yg berkuasa menghidup dan mematikan.
aku cukup gerun melihat kekuasaan-Mu.
aku cukup takut akan janji-janji-Mu.

tahun ni saje, da 2 kehilangan berturut2.
kehilangan nenda, dan tadi br aku terime kepergian bapa saudara tercinta menyahut panggilan-Mu Tuhan.
sudah terlalu lame Pok menderita sakit. terlantar di katil. anak2 membesar dgn penuh rase berdikari. 3 beradik perempuan melihat kepayahan si ibu, hanya berbekalkan perniagaan kecil-kecilan. aku cukup kagum dgn ketabahanmu Makcik Yah.

bertubuh kecil, namun semangat yg besar. tidak pernah kalah dgn situasi. dan anak2 mu, shahirah yg sulung. kamu lah memegang tanggungjawab memelihara ibu dan adik2 mu lepas ni. namun aku percaya, shahirah sudah lame memegang tanggungjawab itu wlpn baru berusia 15 tahun. sejak kecil mereka sudah melihat kesusahan itu.

maaf krn aku tidak dpt ikut along,kakak n babah blk ke trengganu. krn test mandarin ini. aku rase na skip je. tp babah larang. wakilkan keluarga sudah memadai. namun aku tetap kesal krn kali terakhir aku lihat wajah pok, raya tahun lalu.

babah,ya babah. br saje blk dr trengganu jam 11 mlm tadik. jam 3 pagi, babah trima berita kepergian adik tersayang. aku mengerti perasaan mu bah. tenang lah, krn Tuhan telah menjanjikan ini. kita yg masih di sini, berikanlah si mati doa2 mengiringinya.

al-Fatihah.

0 comments:

Post a Comment