Friday, February 8, 2013

back off

selamat petang.

sejuk dan sunyi. yg ada hanya bunyi mesin rumput jiran yg aku pn wonder kau nak mesin rumput ape time2 hujan ni. 2 3 hari ni rase berbeza. hati ni berbeza. tak mcm selalu. sentiasa bersemangat.

mungkin kesan result dah nak klua. tp xjugak. mungkin ade cerita di sebalik hati yg berubah ni. mungkin betul kata mereka, sifat memendam ni sangat tidak baik. jd bila beberapa perkara terpendam terlalu lama smpai jadi perkasam, aku pn mengaku kalah.

pertama, soal bertewas. siapa dan apa. aku pun tak paham kenapa dgn aku pn kau jadik. heran. kau nak bertewas dgn jiran kau ke, dgn kawan2 kau yg kaya2 tu ke lantak kau la. ini dgn aku yg takde ape2 ni? haih.  soalnya, pasal ipad je.

knp aku tak pnh tau pun pasal ipad tu selama ni? bila aku mentioned aku na beli ipad, ouhhhh tak semena-mena kau dah pun beli ipad. ha? bkn sekali ni je. dlu ade skali. aku mentioned nak beli ape tah. ouh tiba2 kau pun penah ade. mcm pengalaman jgk. aku ckp aku penah mcm ni, kau pun penah mcm tu jgk. byk kali dah nih.

rase terpinggir sbb tiba2 dah upload gmbar. tak share happiness beli ipad tu ngn aku pun? lgpun necessary ke? bkn ke phone canggih kau dah merangkumi semua? ipad tu utk apa? utk dibangga2? dibuai2 supaya org nampak, "ouhh kayanya kau"

nmpk cm ayat aku jeles ke? aku bkn jeles. cuma aku rasa pembaziran. ouhhh. bkn la aku kata kalau kau tak klua duit utk ipad tu kau boleh kawin, tp etlis takde pembaziran kat situ. dan kau boleh topup duit simpanan kau utk AIM kau katanya.  abah kau. ari tu kau kata konon ade target, dah kalau duit sesen pun pantang tgk, aku xpercaya ttg future kau. sorry. a bit harsh kat sini.

tup tap tup tap dah upload. dah complete katanya. aku, mak aku tgk gmba instagram tu sama2. mak aku pun wonder. even mama pakai note tu pun tak pakai ipad sgt sbb note die dah merangkumi semua. aku pun tak paham kenapa kene ipad tu. isu kan? mmg isu. sbb aku tak phm. kalau aku phm xjadik isu.

bila tak nampak future kat situ, maka aku start back off. skrg faham kan?

kedua, nampak tak menarik bila aku ckp soal sekolah. yelah, hari2 aku cerita pasal anak murid aku yg bengap tu kan. aku pun heran, mcm kau pikul semua tanggungjawab dlm keluarga kau. mana mak kau? kenapa kau nak kene masak? mana mak budak kalau semua kau kene uruskan? padahal siang budak tu duduk rumah babysitter tak silap. dah blk, mcm kau pulak bapak budaknya.

mcm ilang respek kan ayat aku? mmg pun. aku dah penat. aku hairan. aku phm tanggungjawab kau pd keluarga. tp bru na masa sikit, da kene kelua pegi sana pegi sini. bz mengalahkan CEO. bila aku slow talk ngn mama, mama kata, think twice. tu je.

bila masuk alam sekolah as guru ni, aku berkawan dgn org2 educated. akak2, dan kawan2 guru lain. jd aku dgr pendapat berbeza2 hari2. mentaliti aku jd boleh adapt dgn real life. nak2 main saikologi dgn kanak2. kat situ pn aku belajar byk perkara. jd hari2 aku melihat future. bila aku melangkah masuk ke sekolah, aku mula conversation dgn kawan2 guru, ape yg aku nmpk adalah future. semua conversation bernilai kalau nak compare zaman belajar.

bila dgn rakan2 guru, dah takde gurau2 mcm dgn farah dlu. dah takde istilah "berani kau", "lawak gila do kau". siyes, nampak skema. tp bg aku, itu necessary bg seorg manusia. sbb tu dorg terpilih utk jd pendidik. krn dorg tinggi ilmu dan pengalaman.

so, bila bercakap, aku nampak kematangan kat situ. soalnya, ttg future. bila berkawan dgn dorg, aku lebih mahir dlm membuat pilihan buruk baik terutama utk aku yg masih bujang, yg masih tercari2 future life. jd maafkan aku kalau aku memilih langkah begini.

bila ditanya, takde sorg guru pun ade ipad. saje buat soal jawab since guru2 kat situ cuma 14 org. sekolah kecik kan. paling canggih phone dorg SII kot. SII? phone aku la tu. sial. aku malu. paling bodoh phone cikgu dpn aku, BB curve 2. kau? nahhh. COMPLETE SET kan. nampak tak sifat berlagak kau kt situ? kau akan deny. kau akan defensive spt selalu. malah mengamuk kalau kene tegur. tp itu realitinya. terima itu sbg satu kelemahan.

maafkan aku, krn terlalu berterus terang.

0 comments:

Post a Comment