Friday, June 8, 2012

tenanglah kamu, Sahabat

6 June 2012.

kehadiran kau awal tahun 2010, sedikit sebanyak merubah cara hidup aku. tak kenal, tak rapat. siapa kau pun aku tak pasti. kadang2 aku sendri kurang yakin tentang kewujudan kau. kehidupan Kuala Lumpur tak pernah menjanjikan keselamatan pada aku. sehingga suatu hari, kau menjadikan diri kau satu-satunya tempat aku bergantung.

setiap hari pasti ada pertemuan. setiap hari pasti ada perbualan. kau teman. di saat si gila talak mencari tempat melepaskan amarah. sedikit sebanyak aku beri kepercayaan.

tidak lengkap tanpa kau. mana wana? aku tau kau punya kami. ada di mana2 sebagai pelindung. sehingga suatu hari, 2011,tak pernah terbalas budi baikmu.

tak pernah lupa untuk setiap hari jadi. tak cukup wana, kamu dan jimo, pasti ingin muncul dengan kejutan2 yang aku tak peroleh dr siapa2 pun. beri aku setiap lagu berbeza untuk setiap hari lahir biarpun ia cuma 2 tahun beralu.

sejak kamu di asingkan, aku tak lihat kelibat kamu lagi. pun begitu, aku tetap mengekori cerita2 sedihmu.

semalam, kau pergi menghadap Ilahi, bersama duka-duka mu. peritmu.derita air matamu. tidak pernah sedetik aku terlupa doa2 aku utk kamu, sahabat. kehilangan kamu, akn menjadi rindu utk kami. afzal, aku rindu kau. tenanglah kamu di sana. tiada apa lagi untuk dirisaukan.
al-Fatihah.

Ahmad Afzal
3 August 1986 - 6 June 2012

0 comments:

Post a Comment